Kuidas müüa või osta ettevõtet?

Siin on kirja pandud, kuidas käib tüüpiline ettevõtte müügi või ostu protseduur. See koosneb 12-st etapist ja mitmetest erinevatest tegevustest. Aga kuna tüüpilisi olukordi tuleb haruharva ette, siis tegelikult on iga ettevõte ja olukord vähe või palju erinev.
Vaadake ka sama asja kohta käivat protsessi joonist SIIT.

   MÜÜK

  1. Miks müüakse?
    Müügi ajend on tähtis nii müüjale kui ostjale ning see on üks esimesi küsimusi mis alati küsitakse.
  2. Kas ettevõte on müüdav?
    Enamus ettevõtteid pole müüdavad. Et mitte tühja tööd teha, oleks vaja hinnata esmalt müüdavus.
  3. Millist hinda küsida?
    Vähemalt kolm hinnataset võiks olla paika pandud – esmane väljapakkumise hind, läbirääkimiste hinnavahemik, piir milles allapoole ei saa minna.
  4. Müügiks ettevalmistamine.
    Ettevõtte korrastamine. Müügistrateegia ja -materjalide valmistamine.
  5. Väljaminev pakkumine.
    Sihtgruppide analüüs. Kontakteerumine ja läbirääkimiste pidamine.
  6. Sissetulev mittesiduv pakkumine.
    Potentsiaalsete pakkumiste (ostjate) analüüs. Esmase info jagamine. Esimesed hinnaläbirääkimised.
  7. 1. due diligence.
    NDA. Ettevõtte avamine. Asjasse pühendatute ringi suurendamine.
  8. Sissetulev siduv pakkumine.
    Teised hinnaläbirääkimised. LOI. Lisainformatsiooni jagamine.
  9. Finantseerimine.
    Ostja võimaluste ja erinevate rahastamismudelite kaalumine. Kolmandad hinnaläbirääkimised.
  10. Sulgemine.
    Lõplik pakkumine. SPA. Finantseerimine. Vormistamine.
  11. 2.due diligence.
    Escrow. Täielik ettevõtte avamine. Viimased hinnaläbirääkimised. Omandi üleminek.
  12. Väljumine.
    Üleandmine. Earn out. Integreerimine. Raha maksmine.

 

   OST

  1. Miks ostetakse?
    Kas tegevuse, positsiooni või strateegiline ost?
  2. Võimaluste analüüs.
    Kas ja kui palju on erinevaid ressursse?
  3. Riskide analüüs.
    Tegutseva ettevõtte ostmine on kuni viimase hetkeni “põrsas kotis” tehing.
  4. Sihtobjektide analüüs.
    Määratlemine. Valik. Taustauuring.
  5. Kontakteerumine.
    Huvi kompamine või tekitamine. Läbirääkimised. Kaitse haldamine.
  6. Väljaminev mittesiduv pakkumine.
    Esimesed hinnaläbirääkimised. Esialgne pakkumine üldinfo (avaliku info) baasilt.
  7. 1. due diligence.
    NDA. Informatsiooni analüüs. Asjasse pühendatute ringi suurendamine.
  8. Väljaminev siduv pakkumine.
    Teised hinnaläbirääkimised. LOI. Seisukoha võtmine tehingu tegemiseks.
  9. Finantseerimine.
    Enda võimaluste ja erinevate rahastamismudelite kaalumine. Rahastamise hankimine ja tingimuste kokkuleppimine. Kolmandad hinnaläbirääkimised.
  10. Sulgemine.
    Lõplik pakkumine. SPA. Finantseerimine. Vormistamine.
  11. 2.due diligence.
    Escrow. Täielik ettevõtte avamine. Viimased hinnaläbirääkimised. Omandi üleminek.
  12. Väljumine.
    Ülevõtmine. Earn out. Integreerimine. Raha maksmine.